fredag 25 februari 2011

Favoritkakor & bästaste gumman


När jag bakar så tänker jag ofta på bästaste gumman min. Det är inte så konstigt att jag gör det, för när vi bodde nära varandra så bakade vi ofta ihop. Ibland bara en kaka till eftermiddagens kaffe, andra gånger en äpplepaj till kvällens middag, och några gånger om året hela storbak till jular eller födelsedagar. Medan vi stod där och rörde ihop degar & smet & glasyrer så hann vi prata mycket. Många viktiga saker har avhandlats & diskuterats runt bakbordet. Många förtroenden utbytts. Att baka tillsammans var för oss ett sätt att dela vardagen & förbereda festen.

Hon är en av dem med egen plats i mitt hjärta. En plats abonnerad på livstid. En av dem som jag flyttat alldeles för långt ifrån. Kärestan säger att när jag & hon är tillsammans så är jag mer hel. Han har rätt. Hon fattas mig. Hon är min familj.

Kärleken förde mig hit till Grytnäs där jag är nu, något som är fantastiskt (kärleken) & klurigt (avståndet) på samma gång. Både för mig & bästaste gumman. Tror dock att vi ska se till att återinföra våra stora bakningstillfällen. Då kan vi leva på det sen när vi inte får ses på allt för länge. Och samtidigt ha frysen fylld med godsaker.

Nu när jag tänker på min bästaste Anna blir jag sugen på att baka. En omgång av våra favoritkakor får det bli. Snart ska vi ses & baka dem ihop. Så är det bara. Kärlek!

 ITALIENSKA KÄRLEKSKAKOR
175 grader varm ugn

Dessa kakor är egentligen mer som skorpor eller biscotti & passar utmärkt att äta som en ensam kaka till kaffe eller te. Troligen äter man dock mer än en för de är försvinnande goda.

INGREDIENSER
1 hg grovhackad mandel
rivet skal av 1 apelsin
1 hg rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
½ dl flytande honung eller ljus sirap
1 ägg
5 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
2 tsk stött koriander
5 droppar bittermandelolja
drygt 2 tsk vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR
Blanda alla torra ingredienser
Blanda det torra med alla andra ingredienser till en deg
Dela degen i tre & gör rullar lika långa som plåten
Lägg alla tre rullar på en bakplåtsklädd plåt
Platta till rullarna något
Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter
Ta ut & låt svalna några minuter
Skär sneda snittar & lägg med snittytan uppåt på plåten
Grädda ytterligare 5-10 minuter


1 kommentar:

  1. Kärleken kommer i olika skepnader. Alltid fantastisk!

    Kram!

    anna B (en annan anna ....:-))

    SvaraRadera